Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
Pupil counseling. Pupil guidance --- Orthopedagogics --- leerlingenbegeleiding --- dyslexie --- psychosociale hulpverlening --- faalangst --- Dyslexie --- Leesprobleem --- Spellingsprobleem --- Zorgverbreding --- Secundair onderwijs --- Psychosociaal probleem --- Jongere
Choose an application
Studeren én psychische problemen hebben is een combinatie die garant staat voor een grote uitdaging. Uit ons onderzoek naar belangrijke condities voor begeleiding en ondersteuning van studenten met psychische problemen blijkt, dat studenten graag willen dat docenten, studieloopbaancoaches en studentendecanen hun de vraag stellen: ‘Wat wil jij?’Wij ontdekten dat het niet zo vanzelfsprekend is om studenten deze vraag te stellen. Het beleid van hogescholen en universiteiten gaat ervan uit, dat studentendecanen en studieloopbaancoaches vraaggericht hulp bieden, maar in de praktijk is niet duidelijk hoe dat in zijn werk kan gaan. Studenten, ook studenten met psychische problemen, willen graag zelf de regie houden over hun studie.We besteden in het boek aandacht aan de volgende onderwerpen: • Wat willen studenten met psychische problemen en op welke wijze kunnen zij hun krachtbronnen en talenten zo goed mogelijk benutten? • Welke visies zijn er op begeleiding bij psychische problemen? • Wat zijn actuele opvattingen over herstel en ervaringsdeskundigheid? • Welke psychische symptomen kunnen een rol spelen? • Welke coachingsvragen kunnen studieloopbaancoaches en docenten stellen? • Hoe moet de onderwijsorganisatie ingericht zijn om studenten met psychische problemen voor het hoger onderwijs te behouden?‘Wat wil jij?’ is bedoeld als deskundigheidsontwikkeling voor docenten, studieloopbaancoaches en studentendecanen in het hoger onderwijs. Studenten uit de doelgroep studeren aan hogescholen en universiteiten. Door gebrek aan kennis bij diegenen die hen begeleiden vallen ze vaak onnodig vroegtijdig uit of lopen studieachterstanden op.Met de recent ontwikkelde inzichten en kennis op dit gebied hopen we deze onderwijsprofessionals de ondersteuning te bieden die nodig is om deze groep studenten effectief en succesvol begeleiding te bieden.Voor rehabilitatiecoaches uit de GGz is het boek een handreiking om in een begeleidingstraject scholingsvragen mee te nemen. Als u op de hoogte wilt zijn van leren en studeren met psychische problemen is het boek een must.
Studenten --- Studeren en gezondheid. --- Studiebegeleiding --- Psychosociale hulpverlening. --- Hoger onderwijs. --- Cognitive psychology --- studiebegeleiding --- kinderen met een beperking --- studeren --- Study methods --- psychiatrische patiënten --- Higher education --- Students --- Belgium --- Study and teaching --- Students with mental disabilities --- Accompaniment --- 489.52 --- hoger onderwijs --- psychosociale problemen --- Psychosociale hulpverlening --- psychische problemen --- Psychosociale problemen --- Studiebegeleiding ; hoger onderwijs --- 364.4 --- Psychische stoornissen --- Studenten ; psychosociale hulpverlening --- hoger onderwijs - studiebegeleiding --- Studiebegeleiding (hoger onderwijs) --- 371.21 --- Geestelijke gezondheidszorg --- Provincie West-Vlaanderen --- Psychosociaal probleem --- Student
Choose an application
In dit boek wordt de samenhang tussen de psychosociale ontwikkeling van een leerling en diens educatieve ontwikkeling beschreven. Stagnatie in de psychosociale ontwikkeling leidt bijna altijd tot problemen bij de educatieve ontwikkeling en omgekeerd. De auteurs stellen dan ook dat de school zich (mede) verantwoordelijk dient te gedragen voor de psychosociale ontwikkeling van zijn leerlingen. In de eerste hoofdstukken van dit boek worden deze theoretische uitgangspunten uitvoerig beschreven. Vervolgens worden de verschillende aspecten van effectieve communicatie behandeld. De auteurs gaan ook uitvoerig in op 3 belangrijke houdingsaspecten van de begeleider: afstandelijke betrokkenheid, belangeloze belangstelling en dienstbare deskundigheid. Voorzichtigheid, waarborg van privacy, begripvolle communicatie en erkenning van de loyaliteit tussen ouders en kinderen zijn voorwaarden voor succes. De voorbeelden in het boek dienen om de koppeling van theorie naar praktijk te vergemakkelijken en de vaardigheden te vergroten: tal van schrijnende verhalen illustreren situaties in gezinnen van autochtone en allochtone ouders. Het boek is geschreven voor leraren/docenten, mentoren en leerlingbegeleiders: zij die vanuit hun beroep of opleiding te maken hebben met de psychosociale begeleiding van leerlingen. Managers in het onderwijs krijgen praktische adviezen voor de inrichting van de zorg in hun organisatie
Pupil counseling. Pupil guidance --- leerlingenbegeleiding --- psychosociale hulpverlening --- Onderwijs --- Leerlingbegeleiding --- Gedragsproblemen --- Psychosociale problemen --- Zorgverbreding --- Contextuele theorie --- Gedragsprobleem --- Psychosociaal probleem --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
De auteur is gedragsdeskundige en geeft cursussen aan ouderverenigingen, leraren en hulpverleners in de jeugdzorg. Met dit boek biedt hij vanuit zijn jarenlange ervaring een soort overlevingsgids voor ambulante gezinsbegeleiders die werken met zogenoemde 'multi-probleemgezinnen', waarin meerdere problemen elkaar doorkruisen. Hij gaat uit van het systeemdenken, een therapeutische aanpak waarbij men kijkt naar het geheel van interacties en invloeden binnen een bepaald sociaal verband. In 5 hoofdstukken biedt Vaessen tal van praktische richtlijnen aan om als hulpverlener de regie niet te verliezen. Zo gaat hij onder meer in op de dialoog over je taak, de structuur van een gezin en het methodisch uitvoeren van je taak. In het laatste hoofdstuk bespreekt Vaessen 7 stappen naar succes
Gezinsmoeilijkheden --- Multi-problem --- Gezinsbegeleiding --- Jeugdzorg --- 322.1 --- 360 ) Gezinszorg --- probleemgezinnen --- Multi-probleemgezinnen --- multi-problem gezinnen --- Gezinsbegeleiding. --- Jeugdzorg. --- geweld gezin --- gezinsbegeleiding --- gezinstherapie --- jeugdzorg --- 364.044 --- Hulpverlening --- Gezinszorg --- begeleidingsmethodieken --- psychosociale hulpverlening --- maatschappelijke hulpverlening --- Social welfare methods --- Sociology of social care
Choose an application
Lieve Blancquaert interviewt en fotografeert tien mensen die getekend zijn door brandwonden. Van een kind dat kokend suikerwater over zich heen kreeg tot een brandweerman die verrast werd door een vuurbol, maar toch brandweerman gebleven is.;;;Sommigen kunnen de littekens verstoppen onder hun kledij, anderen zijn te zwaar verbrand om te ontsnappen aan de blik van de buitenwereld. Maar niet alleen de huid is weg. Soms ligt ook hun ziel, hun persoonlijkheid helemaal aan diggelen. Littekens van brandwonden zijn zacht. Het stigma is hard.;;;Mijn zachtste huid is een boek vol getuigenissen én beelden van mensen die leven met brandwonden. Hoe kunnen wij mensen met littekens beter begrijpen? Welke taboes leven er nog steeds? Kunnen littekens ook mooi zijn?
Blancquaert, Lieve --- Orthopaedics. Traumatology. Plastic surgery --- Burns and scalds --- Patients --- Psychological aspects --- Burns and scalds in children --- 613.2 --- brandwonden --- verpleegkunde --- 605.99 --- 613.21 --- patiënten --- levensverhalen --- littekens --- psychosociale hulpverlening --- Brandwonden (brandwond) --- Litteken --- Wondzorg --- verpleegkunde - inleidingen --- Andere speciale ziekten - Genetologie - Aangeboren en erfelijke afwijkingen - Chronische ziekten --- Basisverpleegkunde - Verpleegkundige interventies --- 362.11 --- Brandwonden --- Provincie West-Vlaanderen --- Brandwonde --- Preventie --- 610 --- revalidatie --- huidverzorging --- België fotografie --- gezondheid --- santé
Choose an application
Psychosociale problemen is een helder en beknopt overzicht van de meest voorkomende psychosociale problemen bij kinderen en jeugdigen - problemen die niet alleen voor de betrokken jeugdigen heel vervelend kunnen zijn maar ook voor hun directe omgeving.Ieder hoofdstuk van Psychosociale problemen is volgens een vast stramien opgezet. De auteurs, allen autoriteit op hun vakgebied, typeren het psychosociale probleem aan de hand van een praktijkvoorbeeld, beschrijven de theoretische achtergronden en mogelijke oorzaken ervan, de diagnostiek, de mogelijkheden voor behandeling, de prognose en preventie. Elk hoofdstuk wordt afgesloten met een samenvatting en een literatuuroverzicht. In dit deel komen - in volgorde van ernst - de volgende psychosociale problemen aan de orde: blozen, verlegenheid, eenzaamheid, faalangst, (pathologisch) liegen, jaloezie en afgunst. De kernvraag bij ieder hoofdstuk is waar de grens ligt tussen normaal en abnormaal. Daarom wordt er in Psychosociale problemen veel aandacht besteed aan de diagnostiek.Psychosociale problemen is het tweede deel in de reeks Kinderen en Adolescenten. Deze reeks geeft een vrijwel volledig overzicht van de problemen en risicosituaties die zich bij de deze leeftijdsgroep kunnen voordoen. Per deel wordt een bondige en toegankelijke beschrijving gegeven van het onderwerp, gevolgd door de meest actuele kijk op de diagnostische en behandelingsmogelijkheden. Abonnees ontvangen 15% korting op alle delen die in de reeks verschenen.
Social psychology --- Orthopedagogics --- Psychiatry --- emotionele problemen --- socio-emotionele stoornissen --- moeilijk opvoedbare kinderen --- orthopedagogiek --- psychosociale wetenschappen --- eenzaamheid --- faalangst --- liegen --- verlegenheid --- jaloersheid --- Psychosociale problemen --- Kinderen --- Blozen --- Verlegenheid --- Eenzaamheid --- Faalangst --- Liegen --- Jaloezie --- Adolescenten --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- Jeugd --- Gedragsstoornissen ; jongeren. --- 416.1 --- kinderpsychologie --- sociale psychologie --- psychosociale problemen --- adolescentiepsychologie --- psychologie --- jaloezie --- Psychosociale en emotionele problemen --- Jaloersheid --- 467 --- 376 --- Psychosociale hulpverlening --- Gedragsstoornissen ; jeugd --- algemene kinder- en jeugdpsychologie --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- 159.987 --- Psychosociaal probleem --- Kind --- Leugen --- Adolescent --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Jongere
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|